I. Műismertető az ápr. 5-i koncerthez

Kedves zeneszerető Barátaim!
Hamarosan itt a szerzői est (ápr. 5.) és szeretném ha felkészültek lennétek egy kicsit, hiszen előszőr és csupán egyetlen egyszer fogjátok hallani a műveket.
Hogy milyenek ezek a zenék? Hát olyan „bolykisak” 😀 Benne van egy csomó élmény a régizene, a könnyűzene, a népzene és még ki tudja miféle zenék világából.
Szándékom az, hogy a hallgatónak ne legyen idegen a zene, el tudja magát helyezni a kompozícióban és a harmóniák ismerősek legyenek, a dallamokkal pedig bogarat ültessek a fülébe, és ne  is tudjon szabadulni egy-egy témától, amit megismer és megszeret.

Először tehát az I. Vonósnégyesről néhány szó.

A darabot eredetileg az Esterházy Ensemble barytontriónak komponáltam, így teljesen speciális hangzást és technikai megoldásokat kerestem.
A trióval többször elő is adtuk, de nem annyiszor, mint szerettem volna, hiszen a koncertjeink régizenei fesztiválokon és körülmények között zajlanak, és hát mondjuk ki: ott nem nagyon van kereslet kortárs muzsikára. 🙂 Mondjuk nagyon büszke voltam, amikor egyszer a műsorfüzetben Mozart és Haydn között ott szerepelt az én darabom is. 😀

Így aztán átdolgoztam vonósnégyesre és egy új szólamot -jobbára a második hegedűt- illesztettem a darabba. Magam is meglepődtem az első próbákon, hogy milyen más lett így a mű. A barytont zengő húrjainak puhasága, a bélhúrok meleg hangzása és kissé lomha megszólalása teljesen eltűnt és helyette egy erőteljes, markáns hangkép állt elő, felerősítve a karaktereket a kíséretek dinamikáját és a témákat. Megérte a sok munka, mert egy új darab keletkezet így, bár a témák, a harmóniarend és a kompozíció változatlan maradt.

Nézzük hát a tételeket sorban.

I. tétel

Egy korabarokk zenei műfaj a gambaconsort hangulatának felidézésével indul a mű, mert szerettem volna nagy kontrasztot a bevezető és a főtémát kísérő zajos osztinató között, amit a brácsa és a cselló perget.
A főtéma elcsitulása után egy passzív tizenhatodos szőnyegen az első hegedűben megjelenik a második tétel 8 ütemes dallama. Érdemes előre megismerni, megtanulni, mert az egész darab során többször is előjön ilyen-olyan formában.
Ez a dallam van itt felül a blogbejegyzés tetején.
A visszatérés előtt a brácsa 3 oktávos osztinátója vagy segíti, vagy éppen zavarja a többi három hagszer ritmuslövöldözését, mindenesetre én jót szórakozom a próbákon rajtuk, mert nehéz beletalálni, főleg egyszerre! 😀 Azért el kell mondjam, hogy nagyon jól csinálják!! 🙂

II. tétel (Ballada)

Korábban már megismertük a második tétel főtémáját ezt a népdalszerű modális -„dór”- muzsikát. A zene olyan mintha lassú tétel lenne, de az izgalmas balkéz- és „normál” pizzicato kíséret miatt perkusszív az összélmény. E mellett lesznek újabb dallamok, amit szintén többször hallunk a tétel során.

Természetesen hazabeszélve találunk benne a „lassúbrácsásnak” egy virtuóz szólót a visszatérés előtt. 😀
A coda pedig újra a dalunkat mutatja új harmóniai köntösben.

Figyelem, játék!  Aki a legjobb szöveget írja ehhez a „dalhoz” és elküldi nekem, azt előadom a koncerten! Bármiről szólhat! 🙂

III. tétel (Scerzo)

Tomasini divertimentók utolsó tételeire emlékeztet ez a presto. Egyszerű, nagyon gyorsan lezajlik, és aki nem figyel, az lemarad. 😉
Az első hegedűn megszólaló főtémáját néhány kollégám nem tudta kiverni a fejéből. 😀

IV. tétel (Siciliano)

Egy egyszerű, szép siciliano. …hát milyen legyen? Fel kell ülni rá és hagyni, hogy elringasson. A végén az utolsó két ütemben én nem tudtam eldönteni, hogy a brácsa játszotta főtémazárlat, vagy a prímbe bejövő egyszerű kadencia a fontosabb?  Döntéstek el ti! 🙂

V. tétel (Finale)

Ez egy vad zene, talán ez változott a legjobban az átdolgozás során. Olyan effektusokat hozott be a fémhúr és a negyedik hangszer, hogy magam is meglepődtem a zene erején. Tetszik, hogy a főtémáját zenekari öltözőkben itt-ott eljátszom, a kollégák felkapják rá a fejüket. Valószínűleg jó! 🙂
Ebben a tételben is lesznek áthallások a többiből, a ballada „népdala” itt is feltűnik kicsit más formában, de ha előre megtanuljátok bizonyosan észreveszitek majd.

 

Húszegynéhány percig fog szólni az I. Quartet és remélem, nem csak ez a bemutató lesz a sorsa, hanem más vonósnégyeseknek is kedve támad majd eljátszani. Főleg ha a közönség is megszereti és kéri!

Nemsokára jelentkezem a II. Quartettel és a többi darabbal is. Kérdéseidre szívesen válaszolok, mert azt szeretném, hogy örömöt találj a zenében!
Emailben és a facebookon is megtalálsz.